Log In

274 Comments to ”ایزوترتینوئین ( آکوتان، دکوتان )“

  1. Yeganeh

    Dec 18th, 2012

    با سلام و خسته نباشید از مقاله کامل و ارزندتون .از آشنایان این درمان رو انجام داده بودند و البته تاثیر فوق العاده ای داشت اما جای جوش هایی که به طور شدید و در طول درمان میزدند هنوز باقی بودند.
    آیا برای درمان جای جوش ها هم نیازمند یک دوره درمانی جدید هست یا خیر؟

    با تشکر

    • سلام و سپاس
      مصرف این دارو جهت رفع اسکارهای قدیمی بی تاثیر است و توصیه می کنم با مراجعه به متخصص پوست از لیزر یا روش های جایگزین استفاده کنند .
      شاد باشید

  2. ترانه

    Feb 26th, 2013

    با سلام و خسته نباشيد آيا خون دماغ شدن از عوارض عادي اين داروست ؟ استفاده از آن مشكلي ندارد؟

    • با سلام ؛
      این عارضه به علت خشکی شدید مخاط بینی بوجود می آید و با چرب نگاه داشتن مخاط بینی رفع خواهد شد .
      شاد باشید.

    • مریم

      Dec 14th, 2014

      سلام آقای دکترممنون ازراهنمایی های خوبتون.من دختر21ساله هستم نزدیک1ماهه قرص ا کنوترن مصرف میکنم پوست صورتم خیلی خشک شده ازقبل هم خشک بود توناحیه چونه هم پوسته پوسته شدهمرطوب کننده فاقدچربی میزنم ولی تاثیرش کمه میشه راهنمایی کنید؟ ممنون

      • با سلام
        دوست عزیز توصیه من تحمل این وضعیت موقت است چراکه با گذشت زمان پوست شما به دارو عادت خواهد نمود.
        شاد باشید

  3. گلی

    Apr 23rd, 2013

    ایادرطول دوره مصرف ایزوترتینوئن میتوان لیزر فرکشنال انجام داد؟

    طی دوره مصرف ایزوترتینوئن انجام رینو پلاستی مشکلی ندارد؟

    • باسلام
      درحین مصرف ایزوترتینوئین خوراکی وتا 6 الی 12 ماه بعد از قطع مصرف دارو انجام لیزر فرکشنال ممنوع است .
      در مورد رینوپلاستی نظر اینجانب قطع داروست ولی نظر جراح پلاستیک خود را نیز جویا شوید .
      شاد باشید.

  4. بهرام

    Jun 15th, 2013

    سلام من 80 کیلو هستم و دکترم گفت که 8 ماه از کپسول های دکوتان استفاده کنم چون آکنه خیلی خیلی شدید داشتم ولی من 5 ماه استفاده کردم و صورتم خیلی خوب شد. بعد از 3 سال دوباره دارم جوش میزنم ولی نه به شدت اول و خیلی خفیف تر. آیاباید دوباره ایزوترتینوئین مصرف کنم؟. مرسی

    • با سلام
      در این مرحله توصیه مراجع علمی استفاده از داروهای ساده تری چون آنتی بیوتیک های خوراکی و موضعی است .
      شاد باشید

  5. سامان

    Aug 10th, 2013

    سلام ببخشید من الان 2 هفتست دارم ایزو ترتینوئین 20 مصرف میکنم وضعیت صورتم از قبل مصرف خیلی بدتر شده نمیدونم ادامه بدم یا نه ؟
    ممنون میشم راهنماییم کنین

    با تشکر

    • با سلام
      دوست عزیز تشدید آکنه و ملتهب شدن صورت در یکماه اول یکی از شایع ترین عوارض ناخوشاینداین دارو می باشد که در صورت کم بودن شدت آن با صبوری شما رفع خواهد شد ولی در صورتی که شدت آن زیاد است نیاز به اقداماتی همچون کاهش دوز دارو در ماه اول ، مصرف داروهای ضدالتهاب خوراکی یا موضعی و … زیر نظر پزشک معالجتان دارد .
      شاد باشید

  6. مهرداد

    Aug 16th, 2013

    باسلام خسته نباشید. من به مدت 1ماه اوراتان مصرف کردم اما هیچ داروخانه ای دیگه ای نداشت و من اکنوترن(ایزوترتینوئین) خریدم و بیست روزه که مصرف میکنم. اشکالی که نداره چون گفتن از یه خانواده هستن.ممنون

    • با سلام
      دوست عزیز ماده موثر این دو دارو یکسان است و جای نگرانی نیست .
      شاد باشید

  7. میترا

    Aug 18th, 2013

    با سلام و ضمن اطلاعات بسیار خوب جنابعالی در این خصوص

    حدود 2 سال است که بر روی بازوهایم جوش میزند و کرم ها و داروهای مختلف را امتحان کردم ولی اثر نداشته. الان دکتر به من ایزوترتینوئین 20 میلی گرم داده ولی بسیاری می گویند که این دارو برای جوش های خیلی شدید استفاده می شود واقعاً نمی دانم باید آن را ادامه دهم یا نه و تا چه مدت. الیته جوش روی دستم خیلی بهتر شده.

    با تشکر

    • با سلام
      از لحاظ تقسیم بندی جوش ناحیه تنه جزو آکنه های شدید محسوب می شود ؛ همچنین یکی از موارد استفاده از این دارو در آکنه های مقاوم به درمان است که در مورد شما صدق می کند. طول درمان را پزشک شما تعیین خواهد نمود .
      شاد باشید

  8. مهرداد

    Aug 22nd, 2013

    جناب دکتر من به دلیل مصرف اکنوترن ریزش مو گرفتم… ایا بعد از قطعش درست میشم؟ خیلی نگرانم
    دوباره سلام اقای دکتر و خسته نباشید. من قرصامو سر وقت دارم مصرف میکنم اما جوشام یهو ریخت بیرون قبلش بهتر بود.میخواستم ببینم این طبیعیه؟

    • با سلام
      دوست عزیز در صورتی که علت ریزش مو مصرف ایزوترتینوئین باشد با قطع مصرف متوقف می شود ، ولی گاهی ریزش مو علل دیگری همچون علل هورمونی ، کمبود آهن و مینرال و … دارد که لازم است به صورت جداگانه بررسی و درمان شود .
      تشدید آکنه ها در 1 تا 2 ماه اول درمان پدیده ای طبیعی است ؛ جهت رفع آن از پزشک معالجتان راهنمائی بخواهید .
      شاد باشید

  9. ناهید

    Aug 22nd, 2013

    سلام من بینی ام رو 4 ماه جراحی زیبایی کردم الان دارم از قرص ایزوترتینوئین استفاده میکنم ولی دماغم قرمز و ملتهب شده ایا باید مصرف قرص را قطع کنم؟ یا دوز ان را کاهش دهم؟

    • با سلام
      توصیه من مراجعه همزمان به متخصص پوست و جراح بینی جهت تصمیمم گیری در این مورد است ؛ گاهی مصرف یک امولینت برای رفع مشکل کافی است و گاهی نیاز به قطع موقت دارو می باشد .
      شاد باشید

  10. مهرداد

    Sep 1st, 2013

    سلامی دوباره و ضمن خسته نباشید و تشکر از توضیحات خوبتون.دکتر میخواستم بپرسم اشکالی داره که در زمان مصرف اکنوترن قرص اهن یا فرفولیک مصرف کنم؟

    • با سلام
      مصرف قرص آهن ِیا فرفولیک در زمان مصرف این دارو بلامانع است .
      شاد باشید

  11. فاطمه

    Sep 4th, 2013

    سلام من۱۹ روزروزی۲۰ میلی آکنوترن خوردم و به دلیل عود شدید دکتر روزی دو تاش کرد و پردنیزولون الان روز سی امه و هرروز جوش جدید ، قبلیا هم بدتر شدن . دکتر بهم دستور قطعشو داده میگه فایده نداره و آنتی بیوتیک میخواد بهم بده اما من همه نوعشو قبلا استفاده کردم و کارساز نبوده چکار کنم؟ دارم دیوونه میشم صورتم وحشتناک شده حتی رو بینیم.

    • با سلام
      دوست عزیز بهتر بود قبل از افزایش دوز به دو عدد در روز از یک آنتی بیوتیک در کنار دارو استفاده می شد . از تشدید آکنه در ابتدای درمان ناامید نشوید ؛ دارو برای نشان دادن تاثیر خود به زمان بیشتری نیاز دارد .
      شاد باشید

  12. مهرداد

    Sep 8th, 2013

    با سلام.دکتر همسر بنده هم نزدیک به سه هفته میشه که اکنوترن مصرف میکند. خواستم ببینم مصرف همزمان قرص ال دی برای جلوگیری از بارداری و اختلالات هورمونی مانعی دارد یا خیر؟ممنونم….

    • با سلام
      دوست عزیز مصرف همزمان اکنوترن با قرص های جلوگیری مجاز می باشد ؛ توصیه اکید شده است که بانوان متاهل در طول درمان با ایزوترتینوئین خوراکی حداقل از یک روش مطمئن جلوگیری از بارداری همچون قرص های ال دی استفاده نمایند .
      شاد باشید

  13. نرگس

    Sep 25th, 2013

    با سلاوم،مخ
    استم بدونم آيا داروي ايزوترتينوئن كرتن دارد يا نه؟

  14. فرشاد

    Sep 29th, 2013

    با سلام و خسته نباشی صورتم دچار آکنه هست که با مراجعه به پزشک به من ایزوترتینوتین 20 دادن که هفته ای 2 عدد باید مصرف کنم .من از مکمل های بدن سازی کراتین پروتیین و کربوهیدرات مصرف میکنم. میخواستم بدونم با هم اختلال دارویی ندارن ؟

    • با سلام
      دوست عزیز در صورت قطع مصرف مکمل ها مشکل پوست شما به احتمال زیاد مرتفع خواهد شد ونیازی به مصرف دارو نخواهید داشت . مصرف همزمان مکمل ها و ایزوترتینوئین احتمال عوارض جانبی هر دو دسته دارو را افزایش می دهد .
      شاد باشید

  15. موسوی

    Oct 5th, 2013

    با سلام
    دکتر من حدود بیست روز هست که یک روز در میان قرص راکوتان20 میلی گرم مصرف می کنم و یک روز درمیان هم آزیترومایسین.دوره قاعدگی منظمی داشتم و بهم ریخته.آیا به دلیل خوردن این دارو دچار این مشکل شدم؟

    • با سلام
      ایجاد بی نظمی در سیکل ماهیانه از عوارض شایع این دو دارو نمی باشد ؛ در صورت ادامه مشکل با همکاران متخصص زنان مشورت نمائید .
      شاد باشید

  16. علیرضا

    Oct 7th, 2013

    باسلام وخسته نباشی.دکتر من 5 روز دارو راکوتان 20 و زیمکسیر 250 مصرف میکنم در طی این مدت کم پیشرفت قابل توجهی در بهبودی التحابام مشاهده میشه این موضوع با توجه به صحبت شما که طی یک ماه اول التحاب ها تشدید میشه مقایرت میکنه میخواستم پرسم ان امر طبیعیه؟ با تشکر

    • با سلام
      دوست عزیز پزشک شما با تجویز همزمان آزیترومایسن مانع تشدید ضایعات در ماه اول شده است ؛ در ضمن تشدید التهاب در ماه اول بیشتر در مبتلایان به آکنه های التهابی شدید دیده می شود و لزوما همه مصرف کنندگان ایزوترتینوئین آنرا تجربه نخواهند کرد .
      شاد باشید

  17. پیام

    Oct 11th, 2013

    سلام.ببخشیددکترمن 54کیلووزن داشتم.5ماه ازکپسول ایزوترتینوئین 20استفاده کردم.جوش های صورتم نموندبه نظرشمابازم امکانش هست که دربیاد.

    • با سلام
      دوست عزیز اگر رژیم غذائی خوبی داشته باشید و از داروهای مکمل بدن سازی استفاده نکنید احتمال عدم عود بیشتر از احتمال عود است .
      شاد باشید

  18. عسل

    Oct 13th, 2013

    با سلام آقای دکتر من به مدت 4ماه روزی 2عدد قرص آکوتان می خوردم الۀن بعد از گذشت 5ماه از قطع آن قصد بارداری دارم ولی میترسم نمی دونم منعی نداره میتونم باردار بشم؟

    • با سلام
      دوست عزیز کتب و مراجع پوست توصیه به عدم بارداری تنها تا یکماه بعد از قطع دارو می نمایند .
      شاد باشید

  19. مهدیه

    Oct 18th, 2013

    سلام.
    من حدود120عددقرص راکوتان مصرف کردم.از همون ماه اول علائم بهبود مشهودشد.ولی بعداز اتمام درمان دوباره جوشها عودکردند.حتی بیشتراز قبل.یه دوره مصرف ازیترومایسین هم جواب نداد.حالا موندم دکتر میگه شاید دوباره جواب نگیری.میخواستم بپرسم بنظرتون دلیلش چی میتونه باشه؟

    • با سلام
      دوست عزیز به نظر می رسد ناکافی بودن دوز داروی مصرف شده علت اصلی عدم پاسخ شما باشد .
      شاد باشید

  20. مینو.م

    Oct 23rd, 2013

    باسلام وخسته نباشید
    من 24 سال دارم و به طور ناگهانی دچار آکنه شدم که از ابتدای تابستان تشدید شد و من از ابتدای مرداد طبق دستور پزشک دو روز در میان کپسول 20 و هفته ای دو مرتبه کرم کترل استفاده میکنم و جوش ها تا مقدار چشمگیری کم شدند.اما وقتی بدقت پوستمو بررسی میکنم میبینم جای جوش به صورت چند نقطه کوچک فرو رفتگی روی پوستم ایجاد شده ست.من میتونم امیدوار باشم که با ادامه مصرف پوستم به همان حالت صاف ویکدست قبل برگردد؟ این لکه های قرمز وچند فرورفتگی
    ازبین میروند؟

    • با سلام
      امیدوارم با درمان فوق پوست شما بهتر شود ؛ در صورت عدم رفع ضایعات می توانید با لیزر فرکشنال نسبت به رفع اسکارها اقدام نمائید .
      شاد باشید

  21. sahar

    Nov 7th, 2013

    سلام اقای دکتر من حدود 40روزه که از قرصهای ایزوترتینویین استفاده میکنم آیا میتونم لیزر موی زائد تو ناحیه صورت به صورت همزمان با مصرف قرصام داشته باشم؟؟؟ممنونم

  22. ندا

    Nov 8th, 2013

    سلام من 3 هفته یک روز در میان اکوتان استفاده میکنم .جوشهام زیاد نیست اما توی این سه هفته هیچ تغیری نکردم امکان داره مصرفش بی اثر باشه؟

    • با سلام
      عدم پاسخ شما به درمان حداقل دو علت مهم دارد : 1. ناکافی بودن دوز دارو 2. ناکافی بودن مدت زمان مصرف دارو
      شاد باشید

  23. مریم بانو

    Nov 8th, 2013

    سلام.
    من صورتم جوشهای بدی میزنه حدود 40 تا طبق دستور پزشک راکوتان خوردم تا حالا.ولی خیلی بدتر شدم.روی گونه هام پر شده.این طبیعی هستش؟؟خیلی ناراحتم

    • با سلام
      دوست عزیز در برخی بیماران در 1 تا 2 ماه اول آکنه ها تشدید می شود که باافزودن برخی داروهابه راحتی کنترل می شود، لطفا با مراجعه به پزشک معالج خود و دریافت داروی لازم از استرس خود بکاهید .
      شاد باشید

  24. ناهید

    Nov 11th, 2013

    سلام من یک ماه قرص اکوتان میخورم و کاملا احساس میکنم بهتر شدم اگر دوره درمان را کامل کنم چند در صد امکان داره دوباره بعد قطع دارو جوش بزنم؟

    • با سلام
      دوست عزیز این احتمال حدود 30 درصد می باشد و در متن مقاله در مورد آن توضیح داده شده : ” تا یک سوم از بیماران ممکن است به دوره های دیگری از دارو نیاز پیدا کنند . این گروه بیشتر بیماران با اشکالات هورمونی ، نوجوانان زیر 16 سال ، بانوان با آکنه نسبتاً خفیف ، مبتلایان به آکنه های میکروکیستیک و آکنه کمدونال می باشند .”

  25. sahar

    Nov 17th, 2013

    سلام جناب دکتر من با توجه به اینکه 40روز ایزوترتینویین مصرف میکنم و جوشهای صورتم به صورت خفیف بوده.دکتر دوره مصرف خاصی رو مشخص نکرده.ولی دوست دیگرم که صورتش آکنه خیلی شدید داشته با توجه به وزن که ضربدر شش میشود مصرف دارو را ادامه میده.آیا در همه یکسان است؟یا بستگی به آکنه دارد؟متشکرم

    • با سلام
      دوست عزیز انتخاب دوره درمان به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که توسط پزشک شما مشخص می گردد ؛ انجام آزمایشات دوره ائی در طول درمان را فراموش نکنید .
      شاد باشید

  26. مهسا محبی

    Nov 21st, 2013

    سلام آقای دکتر
    من دختر 27 ساله با 63 کیلو وزن هستم که بیش از 10 سال آکنه در صورت، بازو و پشت خود دارم.دکتر برای من روزی دو قرص ایزوترتینوئین 20 میلی گرمی هر 12 ساعت یکی تجویز کردند که با توجه به مقاله بنظر دوز بالایی برای شروع درمان می آید.بنظر شما با روزی 2 قرص شروع کنم یا یکی؟ ضمنا هیچ آنتی بیوتیکی بطور همزمان با این دارو برای من تجویز نشده آیا مصرف آنتی بیوتیک برای کاهش اثرات تشدید آکنه این دارو ضروری است؟
    بسیار متشکرم

    • با سلام
      دوست عزیز علم پزشکی با ریاضی متفاوت است و هر پزشک با توجه به شرایط هر بیمار و سایر فاکتورهای مشاهده شده در طی معاینه و اهداف درمانی و … جهت بیمارش دارو را تجویز می کند؛ به همین علت توصیه اکید من به شما و تمام دوستان عدم استفاده از اینترنت جهت درمان یا ایجاد تغییر در درمان انجام شده توسط سایر پزشکان است . در صورت بروز هر نوع مشکل پزشک معالج شما بهترین مرجع جهت حل آن یا توضیح علت ایجاد آن وضعیت می باشد .
      شاد باشید

  27. نگین

    Nov 24th, 2013

    سلام من 20 روز یک روز در میان اکوتان اسنتفاده میکنم جوشام یه مقدار بهتر شده ولی هنوز جوش جدید میزنم؟میخواستم بدونم دلیلش چیه؟ و اینکه با ادامه درمان خوب میشوم؟

    • با سلام
      دوست عزیز مشاهده اثر کامل این دارو به زمان بیشتری نیاز دارد ؛ در صورت ادامه ایجاد جوش جدید در صورت صلاحدید پزشکتان با مصرف هر روز دارو سریع تر اثر دارو را مشاهده خواهید نمود .
      شاد باشید

  28. دریا

    Dec 1st, 2013

    سلام خسته نباشید من دوران شیردهی هستم میخواستم بپرسم آکوتان رو به هیچ وجه نمیشه تودوران شیردهی مصرف کرد؟ آخه من صورتم به هر نوع داروی دیگه جواب نداده و خوب نشده. اگه لازمه که بچه رو از شیر بگیرم

    • با سلام
      دوست عزیز شیردهی شما از درمان پوست شما واجب تر است لطفا تا اتمام شیردهی صبور باشید ؛ مصرف آکوتان در طول شیردهی ممنوع است .
      شاد باشید

  29. کیومرث

    Dec 22nd, 2013

    با عرض سلام و احترام
    بنده مدت یک ماه هست که داروی ایزوترتئونین 20 مصرف میکنم و همزمان با مصرف این دارو از ویتامین E هم استفاده میکنم ایا تداخل این دو با هم مشکل ساز هست؟

  30. سمانه

    Jan 17th, 2014

    باسلام وخداقوت.آقای دکترفعلا تحت درمان باآکنوترن هستم.آیا جوشهای ریز زیر پوستی هم با این دارو رفع میشود؟!جوشها خیلی ریز هستند ولی تعدادشون زیاده.

    • با سلام
      دوست عزیز اگر جوش های ریز ، کمدونال و زیر جلدی باشد احتمال بهبودی آنها با آکوتان کم است .
      شاد باشید

  31. آمنه

    Feb 3rd, 2014

    باسلام من دختری 23ساله هستم.حدود4ماه میشه که روی صورتم جوشهای چرکی میزنه.اوایل به صورت جوشهای ریزی بودند اما بعدها بزرگترشدند. ازونجایی که توشهرمادکترپوست نبود،جوشهامو درمان نکردم مدتی ازیترومایسین مصرف کردم ولی خوب نشد.مخصوصا بالای لبم زیاد جوش میزنه.لطفا راهنمایی کنید که چه قرصی بخورم باتشکر

    • با سلام
      دوست عزیز تجویز هر نوع دارو نیاز به معاینه پوست و اخذ شرح حال دقیق دارد ؛ لطفا به نزدیک ترین شهر جهت ویزیت توسط متخصص پوست مراجعه نمائید .
      شاد باشید

  32. صفا

    Feb 5th, 2014

    با سلام و خسته نباشید.
    من پسری 24 ساله هستم تقریبا چهار ماه است که ایزوترتینوئین مصرف میکنم.هر چند که صورتم جوش زیادی نداشت ولی دکترم به مدت 12 ماه مصرف این دارو رو واسم تجویز کرده.بعد از 8 هفته مصرف این دارو صورتم کاملا بهبود یافت.اگه اشکالی نداره می خواستم مصرف این دارو رو قطع کنم.

    • با سلام
      دوست عزیز لطفا با پزشک خود در این مورد مشورت فرمائید ؛ چون دلایل شروع درمان و طول مدت زمان درمان در هر بیمار متفاوت است و پزشک معالج شما آنرا برایتان توضیح خواهد داد .
      شاد باشید

  33. فاطمه

    Feb 9th, 2014

    سلام.خسته نباشید
    من دختری 23 سالم که صورتم در حد کمی زیاد جوش میزنه و خیلی مقاومن.2 هفتست از اکوتان یک روز در میان و آزیترومایسین هر روز و محلول اریترومایسین 2 بار در روز استفاده میکنم.فعلا زیاد خوب نشده.سوالم این بود آیا قرمزی جای جوشای قبلی خوب میشه با این داروها؟
    و آیا بیمه تامین اجتماعی به هیچ وجه به این داروها تعلق نمیگیره؟

    • با سلام
      دوست عزیز شاید بهتر باشد که در صورت صلاحدید پزشک معالجتان محلول اریترو را قطع و اکوتان را هر روز یک عدد مصرف نمائید . با گذشت زمان و ادامه درمان ، قرمزی ناشی از آکنه ها کاهش خواهد یافت . در حال حاضر بیمه تامین اجتماعی هزینه آکوتان جهت درمان آکنه را تقبل نمی نماید .
      شاد باشید

  34. شرمین

    Feb 20th, 2014

    با سلام اقای دکتر مصرف قرص ویتامین D3وویتامین Eوکلسیم د با ایزوترتینوئین مشکلی نیست ؟

  35. تینا

    Feb 26th, 2014

    با سلام، آقای دکتر من چند سالی هست که جوش های چرکی بدی می زنم و دکترم به من قرص دکوتان رو تجویز کرده ،نگرانی من به خاطر بارداری بعد از اتمام دارو است آیا بعد از گذشت چند ماه این دارو بر جنینن تاثیر نمی گذارد؟
    آقای دکتر من خیلی می ترسم بعدا مشکلی برای بچم پیش نیاد لطفا منو راهنمایی کنید

    • با سلام
      دوست عزیز بارداری بعد از گذشت 1 ماه ( و برای احتیاط بیشتر 3 ماه ) از قطع دارو بی خطر است .
      شاد باشید

  36. نازنین

    Mar 5th, 2014

    ببخشید من 31 سالمه و فعلا مجردم تورو خدا زود جواب بدبد راستی دکتر من هفته ای 5 قرص از این قرصا را برام تجویز کرده و اصلا نگفته تا چه مدت و چند تا باید مصرف کنم.وزنمم 49 کیلو هست به نظرتون من چند تا و چند ماه باید مصرف کنم؟
    آقای دکتر چون شهر ما کوچیکه و متخصص زنان خوب وجود نداره اگه امکانش هست یه متخصص رو جهت مشاوره از راه دور مثل خودتون بهم معرفی کنید شرمنده اگه سوال بیموردی بود گفتم شاید بشناسید. با تشکر

    • با سلام
      دوست عزیز شما نیاز به مراجعه مکرر به پزشک معالجتان و انجام آزمایشات دوره ائی دارید و پزشک با توجه به فاکتورهائی همچون میزان پاسخ شما به درمان و عوارض احتمالی در طی درمان طول مدت درمان شما را مشخص می نماید .
      شاد باشید

  37. نگین

    Mar 6th, 2014

    سلام من اکوتان استفاده میکنم میشه همراهش روغن شتر مرغ هم بزنم؟

    • با سلام
      دوست عزیز روغن شتر مرغ باعث ایجاد آکنه های جدید و بی اثر شدن درمان شما خواهد شد .
      شاد باشید

  38. سیما

    Apr 12th, 2014

    باسلام وخسته نباشید
    بعدازقطع مصرف اکوتان براشروع بارداری چه ازمایشاتی بایدانجام بدم تامطمئن بشم مشکلی براجنین پیش نمیاد
    ممنون

    • با سلام
      دوست عزیز تنها اقدام لازم عدم بارداری تا 1 الی 3 ماه بعد از قطع داروست ونیاز به آزمایش خاصی ندارید.
      شاد باشید

  39. mostafa

    Apr 12th, 2014

    سلام خداقوت
    من ۲۲ سالمه و از ۱۵ سالگی روی صورتم آکنه دراومد و تاالان ادامه داشته و در بازه های زمانی مختلف تشدید زیادی پیدا میکرده اکنه های سر سفید و که بعضی وقتها. انگار به عصبم متصل بودن و خیلی دردناک . تا الان به پزشک متخصصی مراجعه نکردم ولی دیگه تحمل صورت داغونمو ندارم . خواهشمندم در خصوص اینکه قابل درمان به معنای واقعی هست یا نه ، واینکه میشه به پزشک اعتماد کرد و مراجعه نمود وهزینه های پرداخت کرد که نتیجش رضایت بخش باشه . لطفا راهنمایی کنید. با سپاس فراوان

    • با سلام
      دوست عزیز فکر می کنم برای سالهای متمادی از این تاخیر در مراجعه به پزشک پشیمان باشید ولی جلوی ضرر را هرچه زودتر بگیرید به نفع شماست.
      شاد باشید

  40. محبوبه

    Apr 19th, 2014

    با سلام و خسته نباشید
    روش قطع قرص ایزوترتینوئن را توضیح دهید.من حدود 5 ماه این قرص را مصرف کردم 3ماه اول روزانه یکعدد و سپس یک روز در میان قرص ایزوترتینوئن را مصرف کردم.به چه صورت قطع کنم
    با تشکر

    • با سلام
      دوست عزیز پزشک معالجتان با توجه به وضعیت پوست شما در مورد نحوه قطع دارو تصمیم می گیرد. از خود درمانی اکیداٌ خودداری فرمائید.
      شاد باشید

  41. نگین

    May 21st, 2014

    سلام من 5 ماه اکوتان مصرف میکنم و کاملا خوب شدم.دکتر بهم پیشنهاد داده دیگه مصرف نکنم.میخواستم بدونم اگه الان دیگه قرص نخورم و دوباره جوش بزنم بخوام دوره دوم رو شروع کنم این 5 ماه بی اثر میشه؟

    • با سلام
      دوست عزیز بهترین راهنمای شما پزشک معالجتان است . استرس عود آکنه خود یکی از عوامل مهم برگشت جوش است.
      شاد باشید

  42. سیما

    Jun 25th, 2014

    باسلام اقای دکتر من حدودسه ماهه که مصرف قرص اکوتان روقطع کردم وقصد بارداری دارم ولی متاسفانه براراهنمایی پیش هرمتخصصی رفتم منع حاملگی تایک سال رودادن ازشما خواهش میکنم مراراهنمایی کرده وازاین نگرانی نجات بدین

    • با سلام
      دوست عزیز سوال شما باعث شد که من مجدداٌ رفرنس های موجود در این رابطه را برای تغییرات احتمالی بررسی نمایم که تمام آنها توصیه به استفاده از دو روش پیشگیری از بارداری از یکماه قبل از شروع دارو، در تمام مدت درمان و تا یکماه بعد از مصرف آخرین کپسول می نمایند.
      شاد باشید

  43. مینا

    Jun 28th, 2014

    باسلام و خسته نباشید دختری 27 ساله هستم بیشتر به دلیل فکرو استرس زیاد جوش سرسیاه میزنم جاشون تو صورتم میمونه به مدت 2 هفته ایزوترتئونین 20 استفاده میکنم به توصیه پزشک هفته ای 3 عدد مصرف میکنم ولی صورتم پوست پوستی شده! بنظرتون ادامه بدم؟

    • با سلام
      دوست عزیز گرچه جوش های سرسیاه از دسته آکنه های مقاوم به درمان با این داروست ولی با توجه به ایجاد اسکار حتماٌ آکنه های التهابی نیز در کنار آن وجود دارد که باعث شده پزشک دارو را برای شما تجویز نماید. با گذشت زمان شدت پوسته ها کاهش خواهد یافت ولی درمان اسکارها پرهزینه، وقت گیر و گاهی ناامید کننده است.
      بنابراین ادامه مصرف دارو زیر نظر پزشک معالجتان منطقی می باشد.
      شاد باشید

  44. زهرا

    Jul 24th, 2014

    سلام اقای دکتر.خسته نباشید.من 8ماهه که کپسول های ایزوترتئونین 20 استفاده میکنم.برای تکمیل دوره ی درمانم یک ماه دیگه باید استفاده کنم.به دلیل اختلالات هورمونی پزشک زنان برایم قرص های (دیان) رو تجویز کردند.مصرف این قرصا باهم تداخل نداره؟
    ممنونم

  45. فاطمه

    Jul 29th, 2014

    باسلام و خسته نباشید
    میخاستم بپرسم قرص ایزوترتینوئین برای رفع جای آبله مرغان مناسب است؟

    • با سلام
      دوست عزیز این دارو مطلقاٌ در درمان اسکار آبله مرغان تاثیری ندارد.
      شاد باشید

  46. مهسا

    Aug 12th, 2014

    با سلام.سه ساله جوش میزنم.پریودم نامنظمه چون تخمک گذاریم کمه.دکتر بهم قرص آکنوترن داده. من قبلا از عرق رازیانه و کاسنی و قرص مولتی ویتامین مینرال و ویتامین ای و قرص کلسیم استفاده می کردم. می خوام بدونم تداخل دارویی نداره با این عرقیات یا قرص ها؟

    • با سلام
      دوست عزیز من دلیلی برای ادامه داروهای سابق نمی بینم و در عوض توصیه به مراجعه به یک متخصص غدد جهت درمان کم کاری تخمدان در کنار مصرف آکوتان می نمایم.
      شاد باشید

  47. مژگان

    Aug 14th, 2014

    باسلام وعرض ادب واحترام.26 سالمه مدتی است متوجه چند لک ریز قهوهای در صورتم شدم وهمینطور جوش های زیر پوستی ریز وسرسیاه اگه ترتینوین مصرف کنم تاثیر داره واینکه چه مدت بهبودی حاصل میشه.اگه دارویی هست که برطرف میکنه این مشکلات رو لطفا معرفی کنید.با تشکر

    • با سلام
      دوست عزیز ایزوترتینوئین خوراکی فاقد اثر درمانی بر مشکل شماست ولی ترتینوئین موضعی یکی از درمان های رایج برای این مشکل است ؛ که در صورت مراجعه به متخصص پوست مجرب در کنار سایر داروهای تجویزی می تواند مشکل شما را حل نماید.
      شاد باشید

  48. علی

    Aug 19th, 2014

    سلام جناب عزیز
    من الان 2 ماه است که دارم کپسول ا-کنوترن 20 میلی گرم را روزی یک عدد مصرف می کنم جوش های کوچک که در پیشانی داشتم خوب شد ولی در صورتم هنوز کمی جوش های قرمز هست خسته شدم جناب باید باز ادامه بدم بنظرتون وضعیت جوش هایی که در صورتم هست تا چند مدت ادامه داره لطفا بگویید.
    با تشکر

    • با سلام
      دوست عزیز درمان شما نیاز به زمان طولانی تری دارد. لطفا با صبوری درمان را زیر نظر متخصص پوست ادامه دهید.
      شاد باشید

  49. فریبا

    Aug 25th, 2014

    سلام دکتر
    من حدودا 1 هفته است که ازدکوتان استفاده میکنم اما به خاطرسرماخوردگی گوشم چرک کرده ودکتربهم سفکسیم داده.
    اگه این 2 تاروباهم استفاده کنم مشکلی پیش نمیاد؟

    • با سلام
      دوست عزیز این دو دارو تداخلی در مصرف همزمان بایکدیگر ندارند.
      شاد باشید

  50. سمیه

    Sep 8th, 2014

    سلام میخواستم بدونم اگه با مصرف ایزوترتینویین خونریزی بینی پیش باید میتونم بدون مشورت با پزشک دارو رو قطع کنم؟ یا اینکه نگران این مشکل نباشیم؟

    • با سلام
      دوست عزیز استفاده از یک مرطوب کننده بر روی مخاط امکان این عارضه را کاهش می دهد ؛ در صورت ادامه این عارضه دوز دارو باید توسط پزشک معالج موقتا کاهش یابد.
      شاد باشید

  51. مرضیه

    Sep 11th, 2014

    با سلام
    من 17 سال سن دارم و به دلیل جوش های زیادی که میزدم به متخصص پوست مراجعه کردم و قرص آکنوترن را تجویز کردند.بعد از 3 ماه پوستم بسیار خوب شده و رو به بهبودی است ولی اعضای فامیل نگرانم میکنند که ممکن است بعدا برای بارداری ام مشکل پیش بیاید و یا باعث از کار افتادن کلیه بشود.یعنی ممکنه این قرص تاثیری داشته باشد!؟قرص تتراسایکلین 250 هم مصرف میکنم.

  52. صحرا

    Sep 16th, 2014

    با سلام.من 24سالمه و5ماهه اکوتان مصرف کردم یعنی 200تا قرص 20 میلی گرمی تا الان خوردم پوستم خوب شده ولی هنوز جوش میزنه دکتر به من گفتند که330تا قرص باید بخورم آیا این مقدار زیاد نیست با توجه به اینکه من 56 کیلو هستم؟با تشکر

    • با سلام
      دوست عزیز لطفا جهت ارزیابی روند درمان به پزشک معالجتان مراجعه فرمائید.
      شاد باشید

  53. حمیده

    Sep 18th, 2014

    سلام آقای دکتر من صورتم خیلی جوش میزنه آزمایش هورمونی دادم دکتر زنان گفتند که LH خونت نسبت به FSH دو برابر است پیش دکتر پوست رفتم به من دکوتان دادن یک روز در میان مصرف کنم میترسم بعد از مصرف دکوتان جوش هایم علت هورمونی داشته باشه به دکتر پوست هم این مطلب رو گفتم ولی ایشون دکوتان تجویز کردن من در زمان پریودم جوشهام بیشتر میشه و در بدنم و چند تا موی زاید در آورده آیا باید اول قرص هورمونی مصرف میکردم ؟؟ در ضمن من فقط روی چونه ام جوش های خیلی بزرگ در می آورو چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید

    • با سلام
      دوست عزیز توصیه من درمان همزمان مشکل هورمونی در کنار مصرف دکوتان است.
      شاد باشید

  54. zahra

    Sep 30th, 2014

    باسلام
    حدود 10 روز است داروی ایزوترتینویین بصورت2روز یکبار مصرف میکنم سوالم اینست که آیا اپلاسیون بدنم مشکلی ایجاد میکنه البته به جز صورتم

    • با سلام
      دوست عزیز اپیلاسیون با واکس ، موم و شمع در طول مصرف ایزوترتینوئین ممنوع است و شما باید از روش های جایگزین استفاده نمائید.
      شاد باشید

  55. خبازي

    Oct 25th, 2014

    سلام.من اول جوش ريز و زير پوستي بهم ميزد که رفتم دکتر متخصص و بهتر شد ولي دوره بعدي درمان اصلا اثر نداشت.بعد از يمدت جوشام بزرگتر و سرسفيد يا زير پوستي بودن.يه ماهه دارم رواکوتان روزي دو تا ميخورم اولش خيلي بهتر شد و جوشاي بزرگم الان خيلي ريز شدن ولي اون ريزا جا نميره.چرا؟؟؟چقد طول ميکشه تا جوش متوسط کاملا با روزي دو تا رواکوتان جا بره؟

    • با سلام
      دوست عزیز هر داروئی برای تاثیرگذاری مناسب نیاز به زمان دارد؛ اکثر بیماران تا ماه چهار الی شش درمان بهبودی چشمگیری را تجربه می کنند پس صبور باشید.

  56. مهسا

    Oct 27th, 2014

    با سلام
    دکتر من65تا هرروز 1 عدد دکوتان خوردم
    یکم از جوشام بهتر شده ولی هنوز قرمزی جوشام مونده
    تقریبا از چه موقعی بهتر میشه؟

    • با سلام
      دوست عزیز بر خلاف التهاب آکنه ها که بخوبی با دکوتان کنترل می شود؛ رفع قرمزی همسطح پوست نیاز به زمان طولانی تری داشته و گاهی حتی تا آخر دوره درمان باقی مانده و نیاز به اقداماتی چون میکرودرم و لیزر خواهد داشت.
      شاد باشید

  57. مریم

    Oct 30th, 2014

    با سلام من دختری 36 ساله هستم از بجگی جوشهای ریز سر سفید داشتم که با درمانهای موضعی خوب میشد ولی بعد از مدتی پوستم به درمان عادت کرده و جواب نمی داد البته فقط در ناحبه پیشانی ولی حدود 2 سال است که همه صورتم را گرفتار کرده و علاوه بر ان تک تک جوش سر سیاه هم میزنم ولی اکنه نه .نهایتا نزدیک پریودم یکی .سونوگرافی کردم مشکلی نداشتم ازمایش هورمونی هم همینطور کمی امهم به دلیل مواد خوراکی .حالا اسپینولاکتون تجویز کردند با ایزوترتونیین برای 4 ماه با توجه به نوع مشکلم و این که از عوارضش میترسم ابا صلاح مصرف کنم اگرنه پس چی کار کنم لطفا کمکم کنید جون حسابی مستاصل شدم ممنون ضمنا اصلا ریزش مو و موی زاید هم ندارم

    • با سلام
      دوست عزیز اگر مشکل شما آنطور که من متوجه شدم جوش های غیر التهابی باشد، بعید می دانم از این دو دارو پاسخی ببینید؛ ولی در هر صورت نظر همکار پزشکی که شما را معاینه نموده بر نظر اینترنتی بنده ارجح است.
      شاد باشید

  58. محمد

    Oct 31st, 2014

    سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر
    خواستم بپرسم واسه درمان جاهای باقیمانده جوش پس از بهبودی با این قرص
    میتونم چند جلسه میکرودرم ابریشن انجام بدم؟و یا تنها راه درمانی لیزر فراکشناله
    (چون دانشجو هستم و لیزر نیاز به مراقبتهای بیشتری داره)
    و دیگه اینکه من که الآن مصرفمو قطع کردم،چه مدت بعد میتونم میکرودرم ابریشن و یا لیزر انجام بدم؟؟؟
    موفق باشید.

    • با سلام
      دوست عزیز با توجه به شرایط شما پیشنهاد من فرکشنال رادیوفرکونسی می باشد. جهت اظهار نظر دقیق تر نیاز به معاینه پوست شما وجود دارد.
      شاد باشید

  59. ارش

    Nov 16th, 2014

    سلام اقای دکتر
    من سی و یک سالمه وزنم 58 کیلو تقریبا 4 ساله جوش میزنم چند وقت تترا سایکلین مصرف کردم اما جواب نگرفتم تا این که دکترمو عوض کردم و رفتم بیمارستان رازی و بهم ماهه اول ایزوتترویین 20 و ماهه بعد دکتر دیگه ای بهم دکوتان داد که تو ماهه اول کیست های بزرگی یه طرفه صورتم زد الان 45 روزه دکوتان میخورم ولی باز از این کیستایه چرکی زدم. نگرانم خاستم ببینم تو این موقع طبیعیه؟ با تشکر

    • با سلام
      دوست عزیز لطفا جهت مشاهده تاثیرات درمانی دارو صبور باشید.
      شاد باشید

  60. یاسی

    Dec 11th, 2014

    سلام.وقتتون بخیر،آقای دکتر میخواستم بدونم آکنوترن بازینک وپلاس وقرص اهن ومحلول مینوکسیدل تداخل دارویی ندارد. ممنون.

  61. سحر

    Dec 20th, 2014

    با سلام
    آیا در هنگام استفاده از این دارو میتوان از قرصهای مسکن مانند پروفن استفاده کرد؟
    من الان ده روز است که از این دارو استفاده میکنم و جوشهای صورتم بدتر شده میخواستم بدانم تا چند وقت دیگر بهبود پیدا می کنند و بعتر می شوند؟

    • با سلام
      دوست عزیز مصرف بروفن بلامانع است، برای اثربخشی دارو صبور باشید.
      شاد باشید

  62. سارا

    Dec 27th, 2014

    سلام اقای دکتر خسته نباشیدمن یه مدت بسیار زیادیه که صورتم جوشهای بدجوری میزنه واقعا مقاوم به در مانه یعنی شاید یکیش خوب بشه دوبارا یه طرف دیگش جوش میزنه پوستم خلی چربه و جوش سرسیاهم دارم.آیا با مصرف راکوتان جواب میگیرم؟ضمن اینکه آیا مصرف همزمان این دارو با ویتامینe وc و کلسیم و منیزیم و روی و اسید فولیک و قرص ldموردی نداره?

    • با سلام
      دوست عزیز جهت بررسی امکان شروع دارو لازم است توسط یکی از همکاران متخصص پوست ویزیت شوید؛در ضمن مصرف این حجم زیاد مکمل خود می تواند آکنه شما را تشدید نماید.
      شاد باشید

  63. فریبا

    Dec 31st, 2014

    سلام دکتر خسته نباشید
    من 4 ماهه هرروزیک عدد دکوتان میخورم ولی دکتر غدد بهم اسپیرونولاکتون 25 میلی هر روز 2 عدد تجویز کرده. میخواستم بدونم مصرف این 2 تا داروباهم تداخل ندارن؟
    ممنون

  64. الناز

    Dec 31st, 2014

    با سلام
    آقای دکتر میخواستم بدونم که مصرف قرص ایزوترتینویین باعث کاهش وزن میشه؟ چون من لاغرم و اصن دوست ندارم ازین لاغرتر بشم!

    • با سلام
      دوست عزیز کاهش وزن از عوارض ذکر شده در مراجع پوست جهت این دارو نمی باشد.
      شاد باشید

  65. بهار

    Jan 4th, 2015

    سلام خسته نباشید چن تا سوال در مورد پماد ترتینویین داشتم.
    1.دوره درمان با ترتینویین چقد هست یعنی اگه شروع به استفاده بکنم تا کی باید ادامه بدم تا درمان کامل بشه؟؟؟
    2.چطوری پماد و بعد درمان باید قطع کنم ؟؟؟؟منظورم اینه در پایان دوره درمان دفعات استفاده چطور خواهد بود؟؟؟
    آیا پماد ترتینویین که به صورت موضعی برا پوست صورت استفاده میشه برا بارداری مضره یا نه ؟؟؟آبا بازم با وجود استفاده از پماد ترتینویین اگه قصد بارداری داشته باشبم بازم باید 3 ماه بعد قطع پماد اقدام به بارداری کرد یا خیر؟؟؟ممنون میشم کمکم کنین

    • با سلام
      دوست عزیز نحوه مصرف کرم در افراد مختلف وابسته به فاکتورهای متعددی است که توسط پزشک متخصص درمانگر مشخص و به هر بیمار پروتکل مجزائی توصیه می شود. حتی مصرف موضعی پماد نیز در دوره بارداری ممنوع است ولی فاصله زمانی 3 ماه قبل از بارداری لازم نیست.
      شاد باشید

  66. آذین

    Feb 2nd, 2015

    سلام
    آقای دکتر آیا هم زمان با مصرف دکوتان میتوان تزریق بوتاکس هم انجام داد ؟

    ممنون میشم راهنمای کنین

    • با سلام
      دوست عزیز تزریق بوتاکس همزمان با مصرف دکوتان بلامانع است.
      شاد باشید

  67. zahra

    Feb 27th, 2015

    سلام اقای دکتر .من حدود 3 ماهه دارم ایزوترتیوین مصرف میکنم.اول دکوتان ولی به علت اینکه داروخونه ماه بعد نداشت راکوتان واکنوترون مصرف کردم.میگن اینا با هم فرق نداره ولی قیمتاشون متفاوته.75000 و 54000؟کدوم بهتره؟

    • با سلام
      دوست عزیز ماده موثره تمام این داروها یکسان است ولی در کارخانه های مختلفی تولید می شود که ممکن است باعث تفاوت جزئی در میزان اثربخشی یا عوارض شود.
      شاد باشید

  68. سحر

    Feb 27th, 2015

    سلام دکتر خسته نباشید، من 1 ماه قرص روآکوتان استفاده کردم و همزمان میکرونیدلینگ انجام دادم ولی بالافاصله قرصمو قطع کردم، الان دو روزه از میکرونیدلینگم میگذره هنوز زخمام خوب نشده دکتر نگرانم چیکار کنم؟

    • با سلام
      دوست عزیز با آرامش به پزشک متخصص پوست خویش جهت تجویز ترمیم کننده (در صورت نیاز) مراجعه فرمائید.
      شاد باشید

  69. اشکان

    Feb 28th, 2015

    سلام اقای دکتر ببخشید من یک هفته هست که قرص راکوتان را شروع کرده ام مکمل بدنسازی کربو پروتیین هم میخورم . تا حالا مشکلی نداشتم . ایا حتما باید مکمل را قطع کنم؟

    • با سلام
      دوست عزیز توصیه من عدم مصرف مکمل با یا بدون آکوتان به شما می باشد.
      شاد باشید

  70. بردیا

    Feb 28th, 2015

    سلام دکتر . ببخشید من راکوتان میخورم . همزمان با راکوتان از پماد پانژل و لوسیون اکسفولیاک هم استفاده میکنم . ایا این داور ها با هم تداخلی دارند؟

    • با سلام
      دوست عزیز با توجه به تشدید عارضه خشکی پوست در صورت مصرف همزمان این داروها ، توصیه من قطع مصرف داروهای موضعی است.
      شاد باشید

  71. ati

    Mar 1st, 2015

    سلام آقای دکتر خسته نباشید.من به صورت کاملا ناگهانی صورتم شروع به جوش زدن کردوبا مراجعه به دکتر بهم قرص آکوتان 20 دادن ک هر روز به مدت 4 ماه از اون استفاده میکنم.الان پوستم خیلی خوب شده به نظرتون به مصرفش ادامه بدم یا مصرفشو قطع کنم؟ مرسی از راهنماییتون

    • با سلام
      دوست عزیز بهترین راهنمای شما پزشک معالجتان است که با تشخیص و درمان صحیح پوست شما را بهبودی بخشیده است.
      شاد باشید

  72. اشکان

    Mar 6th, 2015

    درود ببخشید داخل بینیم خیلی خشک شده با این دارو چه کار کنم؟

    • با سلام
      دوست عزیز از یک مرطوب کننده برای بینی خود استفاده نمائید.
      شاد باشید

  73. زهرا

    Mar 6th, 2015

    سلام, من از سه ماهه پیش بمدت یکماه ,یکروز درمیان قرص اکنوترون میخوردم.و دوماه بعدش هفته ای یک عدد از همین قرص میخوردم تا الان.
    حالا میخاستم ژل و بوتاکس تزریق کنم.میخاستم بدونم ایا اشکالی داره؟

    • با سلام
      دوست عزیز ممنوعیتی وجود ندارد ولی قبل از تزریق با پزشک متخصص معالجتان مشورت نمائید.
      شاد باشید

  74. mehdi

    Mar 19th, 2015

    سلام اقای دکتر من جوشهایی با میزان متوسطی دارم که بعضی اوقات تشدید میشود.دکتر قرص راکوتان 20 میلی گرمی داده است. روزی یک عدد بعد از ناهار سوال من این است وزن من 65 کیلو است ایا میزان دارو کم نیست؟

    • با سلام
      دوست عزیز افزایش دوز روزانه مصرفی دارو سرعت بهبود را در کنار افزایش احتمال عوارض زیاد خواهد نمود و پزشک معالج با بررسی فاکتورهای مختلف در بیمار خود دوز دارو را تعیین می نماید؛ لطفا از متخصص معالج خود نیز راهمنائی بخواهید.
      شاد باشید

  75. من دختری 25ساله هستم حدود 10ماهه ازاین قرص روزی 1عدد میخورم 68کیلو هستمولی دکتر گفته 100تای دیگه باید بخورم صورتم خوب شده ولی هرازگاهییه جوش خفیفی میزنم خیلی خیلی کم آیا ادامه بدم؟میتونم روزی 2عدد بخورم؟

    • با سلام
      دوست عزیز مصرف 2 عدد قرص احتمال عوارض جانبی را بیشتر می کند پس در مورد شما لزومی ندارد. ادامه درمان را بنا به تشخیص پزشک معالجتان توصیه می نمایم.
      شاد باشید

  76. امیر

    May 3rd, 2015

    سلام خسته نباشید
    آیا مصرف راکوتان با داکسی سایکلین و ازیترومایسین تداخل دارویی دارد؟

    • با سلام
      دوست عزیز مصرف همزمان راکوتان با داکسی سیکلین ممنوع است ؛ولی مصرف آکوتان و آزیترومایسین در یک دوره درمانی همزمان میسر است.
      شاد باشید

  77. بارانه

    May 6th, 2015

    سلام آقای دکتر
    خاسم بدونم مصرف همزمان کپسول فارماتون(مولتی ویتامین.آهن و..)با قرص آکوتان منعی داره؟؟

    • با سلام
      دوست عزیز به جز در موارد ضروری بهتر است از مصرف ویتامین آ خوراکی که در برخی از انواع مولتی ویتامین وجود دارد در کنار آکوتان خودداری کرد؛ مصرف آهن در صورت تجویز پزشک بلامانع است.
      شاد باشید

  78. سینا

    May 6th, 2015

    با سلام و خسته نباشید من الان 4 ماهه قرص راکوتان مصرف میکنم آیا میتونم مکمل هایی از نظیر کراتین… واسه بدنسازی مورد استفاده قرار بدم؟

    • با سلام
      دوست عزیز توصیه من عدم مصرف هر نوع مکمل به خصوص در زمان مصرف آکوتان است.
      شاد باشید

  79. مهسا

    May 15th, 2015

    سلام اقای دکتر. یک سوال داشتم از خدمتتون. در زمان مصرف داکسی سایکلین ایا میتوان لیزر موهای زاید انجام داد؟

    • با سلام
      دوست عزیز گرچه این دارو باعث افزایش حساسیت پوست به نور می شود ولی پزشک متخصص شما با تنظیمات ویژه و احتیاط، قادر به لیزر شما می باشد ولی لازم است قبل از هر جلسه موضوع را به وی یادآوری فرمائید.
      شاد باشید

  80. نیکزاد

    May 26th, 2015

    باسلام واحترام
    دکتر بنده 24 سالمه وحدودا سه ساله که بعد از مصرف قرص بدنسازی دچار جوشهای شدیدتری شدم و با دستکاری این جوشها موجب ایجاد آکنه های زیادی در صورتم شده البته هنوزم صورتم جوش میزنه اما نه به او شدت در ضمن جوشهایی که در صورت وسینه ام به وجودمیاد بوی بسیاربدی میده بنظر شما چیکار کنم؟؟؟؟؟

    • با سلام
      دوست عزیز جهت درمان به یکی از همکاران متخصص پوست مراجعه نمائید و از مصرف مجدد داروهای بدن سازی خودداری نمائید.
      شاد باشید

  81. فرشته

    May 29th, 2015

    سلام و خسته نباشید. من ۳سال پیش سه ماه رواکوتان مصرف کردم روزي20میلی گرم. که دآرو نایاب شد و مجبور شدم قطع کنم و بعد از پنج شش ماه با خوردن روزی نیم ليوان کاسنی ناشتا جوش زدنم شروع شد و اصلا بهتر نشد .دوره دوم رو شروع کردم و هشت ماه کامل خوردم ولی بعد از یک ماه صورتم جوشهاي ریز زیر پوستی ميزنه و نسبت به اصلاح با بند حساس شده
    مشکل هورمونی ندارم
    و بارها آزمايش خونم حين درمان چک شده و مشکلی نبوده
    ضمن اینکه از اول جوشهاي صورتم خفيف و زيرپوستي بود
    حالا واقعا نمیدونم برای چی انقدر زود برگشته
    آیا احتياج به دوره جدید درمان???
    و اینکه با وجود این فرمول من حساب کردم حداقل باید 14ماه قرص بخورم پس به نظر شما ممکنه دوز دارو ناکافي بوده?

    • با سلام
      دوست عزیز هرچند برای راهنمائی دقیق شما نیاز به معاینه پوست شما دارم ولی با نظر شما در مورد ناکافی بودن دوره سه ماهه درمان به عنوان اولین علت عدم بهبودی موافق هستم.
      شاد باشید

  82. زینب عابدینی

    May 30th, 2015

    باسلام وخسته نباشید.من سه ماهه که راکوتان مصرف میکنم ودچار ریزش مو.شده ام،میخواستم بدونم آیا مصرف همزمان راکوتان واکوفن ایرادی داره؟باتشکر..

    • با سلام
      دوست عزیز مصرف این دو در صورت تجویز پزشک بلامانع است.
      شاد باشید

  83. سارا

    Jun 1st, 2015

    باسلام خدمت اقای دکتر . من 22 سالمه حدود 6 ماه هس که صورتم جوش های کیستی میزنه یعنی وقتی رو جوشم دس میزنم احساس میکنم یک عدس زیر پوستم هس و الان رفته رفته شدید تر شده و جوشهای چرکی زیاد هم میزنم . در ضمن ازمایش هورمون هم دادم نرمال بوده و هر دارویی مصرف کردم اثر نذاشته . جدیدا به دکتری مراجعه کردم که یه ازمایش کلسترول و انزیم های کبدی برام نوشتن تا آکوتان تجویز کنن . راستش من خیلی از عوارض این قرص میترسم آیا راه دیگری نداره ؟ خواهشا زودتر راهنماییم کنین . ممنونم

    • با سلام
      دوست عزیز بهترین راهنمای شما پزشک متخصص پوست معالج شماست و با اطلاعاتی که شما ارائه کرده اید به نظر تصمیم صحیحی اتخاذ نموده اند.
      شاد باشید

  84. فرشته

    Jun 2nd, 2015

    در اتمام ماه دوم جوش جدید زدن طبیعی است؟ تورو خدا جواب بدید نگرانم

    • با سلام
      دوست عزیز نگرانی شما بی علت است چراکه گاهی تا ماه چهار و پنج نیز آکنه جدید ایجاد می شود.
      شاد باشید

  85. سارا

    Jun 7th, 2015

    سلام اقای دکتر ببخشید قرص آکنوسان چه جور قرصی هس ؟ منظورم اینه همون آکوتانه ؟

    • با سلام
      دوست عزیز این دارو مینوسیکلین می باشد و همان آکوتان نیست.
      شاد باشید

  86. zahra

    Jun 9th, 2015

    سلام اقای دکتر
    دختری 21ساله هستم که تقریبا بیش از 6ماه قرص اکنوترن مصرف میکنم.حدود 203قرص-جوش های صورتم خوب شده اما جای جوش و قرمزی ان هنوز مونده.دکتر گفتند تا 8ماه باید مصرف کنی ولی بتدریج دوز دارو کم میشود.ولی هنوز روزی یک قرص رو مصرف میکنم.ایا نباید دوز دارو کم شود.؟مثلا هفته ای سه عدد تا قطع کامل دارو؟

    • با سلام
      دوست عزیز بهترین قاضی در این باره متخصص پوست معالج شما می باشد.
      شاد باشید

  87. نیلوفر

    Jun 9th, 2015

    سلام.من به تجویز پزشک متخصص روزی یک عدد راکوتان 20 میل مصرف میکنم.آیا همزمان با مصرف راکوتان میتونم به مصرف مکمل هام شامل ویتامین ای،کلسیم و آهن ادامه بدم.(هموگلوبینم 10.2 هستش و دکتر دیگری برام کپسول ایزی آیرون تجویز کرده.)

  88. حنان

    Jun 9th, 2015

    با سلام
    من خانمی هستم 30ساله با 75کیلو وزن که برای درمان جوشهای صورتم با نظر پزشک اکوتان مصرف میکنم هفته ی دوم هست که شروع کردم دوز ان یک روز در میان همراه با ازیترونایسین … تنها ترسی که دارمبا توجه به اینکه چاق هستم و رژیم غذایی و ورزشهای هوازی رو روزانه تا یک وتیم ساعت دنبال می کنم ایا بازهم احتمال افزایش چربی در کبد هست؟ یا این قرصا باعث چاقی می شوند؟

    • با سلام
      دوست عزیز این داروها باعث چاقی نخواهد شد ولی جهت بررسی عملکرد کبدی نیاز به آزمایشات مکرر در طی دوره درمانی دارید.
      شاد باشید

  89. سارا

    Jun 14th, 2015

    در ضمن اگه زحمت نباشه عوارض آکنوسان(مینوسیکلین) رو هم بگین . و اینکه ایا ازمایش ماهیانه لازم است ؟ و اینکه در حین مصرق اکنوسان میشه میکرودرم هم کرد ؟

    • با سلام
      دوست عزیز مصرف آکنوسان یا همان مینوسیکلین نیاز به آزمایش در افراد سالم ندارد؛ انجام میکرودرم مجاز است؛ مصرف آن در کودکان زیر 8 سال و بانوان باردار و شیرده ممنوع است؛ عوارض احتمالی شامل عوارض گوارشی، راش پوستی، سرگیجه، بی اشتهائی، فوتوسنسیتیویتی، تفییر رنگ دندان، عوارض کبدی و … می باشد.
      شاد باشید

  90. نیلوفر

    Jun 24th, 2015

    سلام اقای دکتر،میخواستم بدونم استفاده از لوازم ارایش در طول درمان با دکوتان اشکالی نداره؟استفاده قرص کلسیم وقتی دکوتان مصرف میکنیم اشکالی نداره؟ممنون

    • با سلام
      دوست عزیز مصرف این موارد با آکوتان تداخل ندارد؛ ولی مصرف طولانی لوازم آرایشی برای پوست همه افراد مضر می باشد.
      شاد باشید

  91. محدثه

    Jun 25th, 2015

    با سلام من حدودا دو ماهه كپسوله آ-كنوترن رو به صورت يك روز درميان استفاده ميكنم ميخواستم بدونم آيا اين دارو با قرص سپروهپتادين هيدروكلرايد تداخل دارويي داره يا ميتونم اين قرصو بطور همزمان استفاده كنم؟

  92. لل

    Jun 26th, 2015

    سلام من دو روز پیش به دکتر برای پوست مراجعه کردم برام آکنوترن و ۴تا تتراسایکلین همزمان نوشتن مشکلی داره؟

    • با سلام
      دوست عزیز مصرف همزمان این دو دارو به علت بالا بردن احتمال افزایش فشار داخل جمجمه توصیه نمی شود.
      شاد باشید

  93. ارزو

    Jun 26th, 2015

    سلام من جوش هاي ريز زير پوستي دارم كه گاهي به صورت جوش هاي ملتهب بيرون زده ميشن ميخواستم ببينم با مصرف راكوتان احتمال بهبود هست؟من اصلا صورتم جوش نداشت تا اين كه وكس انداختم و براي بهبودي اون از دارو هايي استفاده كردم كه باعث شد همشون زير پوستي شن و الان دارم رنج ميبرم و اريترومايسين و كلينداميسين و داكسي سايكلينم جواب نداد…ايا در صورت منم احتمالش هيت تو ماه اول خيلي ملتهب بشه صورتم و بدتر بشه؟

    • با سلام
      دوست عزیز جهت شروع هر نوع دارو نیاز به مراجعه به پزشک جهت اخذ شرح حال و معاینه دقیق وجود دارد.
      شاد باشید

  94. بهار

    Jun 29th, 2015

    عرض سلام و ادب
    جناب دكتر من ٢٤ساله هستم، يهك سال پيش به مدت ٢ ماه درمان جوشهام رو با راكوتان انجام دادم ولي متاسفانه با تخريم دارو نتونستم دسترسي داشته باشم و قطع كردم ولي جوشهام برگشته. تمام زير پوستم جوشهاي عفوني زده. پزشك جديدم برام راكوتان نوشتن دوباره اول سه هفته يك روز درميان و بعد هر روز هم اه با پردنيزولون. همزمان ديان و متفورمين هم براي كيست مصرف ميكنم. آممكنه صورتم به خاطر درمان ناقص مقاوم شده باشه؟! لازم نيست از كرم براي كم كردن التهاب و لايه برداري استفاده بشه؟ درمان همزمان كيست مانعي نداره؟

    • با سلام
      دوست عزيز اصولا انتظار مقاومت داروئي را نداريم و مصرف ساير داروهاي كه ذكر فرموده ايد نيز بلامانع است ؛ تنها با ادامه مصرف پردنيزولون موافق نيستم.
      ان شاله با كمي صبوري نتايج درماني دلخواهتان را بدست خواهيد آورد.
      شاد باشيد

  95. raha

    Jun 30th, 2015

    سلام آقای دکترخسته نباشید،دختری هستم 22ساله که صورتم جوشهای خفیف تامتوسط میزنه وسونوگرافی دادم که متوجه تخمدان پلی کیستیک شدم ودکتر زنان بهم قرص یاسمین و اسپیرونولاکتون25داد تاشش ماه مصرف کنم و چون جوشهام پس از مصرف انتی بیوتیک و…دوباره برمیگشت دکتر جدیدپوستم برام آکوتان20تجویز کرد که من چون پیدا نکردم راکوتان20تهیه کردم الان به مدت یک هفته از مصرف راکوتانم میگذره ولی من تاثیری ندیدم ضمن اینکه دوباره مثه قبل جوش هم میزنم تا چه مدت طول میکشه که من اثر راکوتان رو روی صورتم ببینم و الان قرص یاسمین هم مصرف میکنم دکترم گفت درکنار راکوتان قرصای دکتر زنان رو هم مصرف کن ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • با سلام
      دوست عزيز مدت زمان لازم جهت كنترل آكنه هاي فعال بين يك تا شش ماه متغيير است و مصرف همزمان داروهايي كه متخصص زنان براي شما تجويز نموده اند بلامانع است و به درمان سريع تر شما كمك خواهد نمود.
      شاد باشيد

  96. حیدری

    Jul 6th, 2015

    سلام خواستم بپرسم مصرف راکوتان با فلوکسیتین تداخل دارد؟

    • با سلام
      دوست عزیز تداخلی وجود ندارد ولی آکوتان در مبتلایان به افسردگی باید با احتیاط بیشتری تجویز شود.
      شاد باشید

  97. sahar

    Jul 6th, 2015

    سلام آقای دکتر خسته نباشید من مدت یک هفته هستش رفتم دکتر پوست وبرام روآکوتان با داکسی سایکلین تجویز کرده، میخواستم بدونم آیا دوباره به مصرفم ادامه بدم یا داکسی سایکلین رو قطع کنم با تشکر

  98. نیلوفر

    Jul 8th, 2015

    سلام اقای دکتر،داروخانه ها دو نوع دکوتان دارن ایرانی و المانی،با توجه به این که بعضی داروهای ایرانی نسبت به خارجی عوارض بیشتری دارن از کدوم نوع استفاده کنیم بهتره؟اصلا فرقی داره ایرانی یا خارجی بودن دارو؟ممنون از پاسختون

    • با سلام
      دوست عزیز من در بیمارانم از دکوتان پاسخ های درمانی بهتری گرفته ام ولی این به عنوان یک قانون در مورد همه بیماران و همه پزشکان صدق نمی کند.
      شاد باشید

  99. مرضیه

    Jul 17th, 2015

    سلام
    من دکتر هفته ای دو عدد قرص راکوتان تجویز کرده چون جوشهای خفیفی دارم که منتها با سایر روشهای درمان خوب نشده لذا دکتر تصمیم به تجویز راکوتان برای من گرفتن ولی من هنوز درمان رو شروع نکردم چون میترسم در ماهای اول جوشای من زیادتر شوند با توجه به این که دوز دارو کم هستآیا احتمال تشدید آکنه وجود دارد در ضمن میشه از کرم های روشن کننده استفاده کرد تا لک های جوش کمرنگتر بشه چون خیلی آزار دهنده هستند ؟؟؟

    • با سلام
      دوست عزیز اگر آکنه شدیدی ندارید منتظر تشدید آنها نباشید؛ جهت مصرف لک بر از متخصص معالجتان کسب تکلیف نمائید.
      شاد باشید

  100. معصومه

    Jul 18th, 2015

    با سلام من به مدت یک ماه است که قرص رو آکوتان مصرف میکنم میخواستم بدانم آیا در طول درمان مصرف خاکشیر یا عرق کاسنی مشکلی دارد؟ همچنین من از صابون شستشوی صورت نیز استفاده میکنم ،تداخلی با روآکوتان ایجاد میکند؟

    • با سلام
      دوست عزیز صابون خشکی پوست ناشی از دارو را زیادتر و گاهی غیر قابل تحمل می کند؛ داروها ودم کرده های گیاهی در حجم های خیلی کم بلامانع است.
      شاد باشید

  101. شادی

    Jul 18th, 2015

    باسلام و عرض خسته نباشید آیا مصرف خاکشیر وکاسنی واستفاده از صابون جهت شستشوی صورت در طول درمان با رو آکوتان مشکلی ایجاد میکند؟ با تشکر

    • با سلام
      دوست عزیز صابون خشکی پوست ناشی از دارو را زیادتر و گاهی غیر قابل تحمل می کند؛ داروها ودم کرده های گیاهی در حجم های خیلی کم بلامانع است.
      شاد باشید

  102. امیر

    Jul 21st, 2015

    باسلام خدمت جناب دکتر.پسری 24ساله هستم ک 5ساله موهام کم پشت شدن و داروها ودرمان زیادی انجام دادم..من جوش هم میزنم ک دکتر گفت راکوتان مصرف کن اما نگفتم ک ریزش مو دارم .میخواستم بپرسم ایا همزمان فیناستراید و رواکوتان باهم مصرف کنم مشکلی نیس

    • با سلام
      دوست عزیز مصرف این دو دارو با هم تداخل و ممنوعیتی ندارد.
      شاد باشید

  103. زهرا

    Jul 24th, 2015

    سلام و عرض خسته نباشید و تشکر فراوان خدمت شما،آقای دکتر دختر22ساله ای هستم باوزن 60 کیلو که یک ماهیست روزانه دو عدد روآکوتان 20مصرف میکنم و زیر نظر متخصص هستم ماه اول ایشون برام آزمایش چربی و آنزیم کبدی و…نوشت که قبل از شروع قرص ها بود و کاملا سالم و طبیعی بود بعد از یک ماه و خوردن 60عدد قرص خودم همان آزمایشات را تکرار کردم… حالا سوالی که از شما داشتم این است که آیا باتوجه به اینکه باید یک دوره ی شش ماهه و حدود360 عدد قرص مصرف کنم خطری منو تهدید نمیکنه و تا پنج ماه دیگه مشکلی برام پیش نمیاد؟خود دکتر فرمودند هیچ اتفاقی نمیفته آیا بعد از شش ماه همه ی فاکتورها مثل چربی و…به حالت اول خود برمیگردند من خیلی نگران هستم… و به هر داروخانه ای جهت خرید قرص میرم بشدت منو از خوردن این قرصها میترسونند آیا نیاز هست که من هرماه سرخود آزمایشات رو تکرار کنم؟چون خود دکتر گفتند ماه اول و چهارم و ماه اخر کافیست.ببخشید خیلی سوال پرسیدم باتشکر از راهنمایی و دلسوزی شما.

    • با سلام
      دوست عزیز با توجه به انجام درمان زیر نظر متخصص پوست بدون ترس و با مشورت نامبرده به درمان خود ادامه دهید.
      شاد باشید

  104. نیلوفر

    Jul 25th, 2015

    سلام اقای دکتر،دکتر واسم دکوتان تجویز کرده و یک ماهه که مصرف میکنم،حالا سر انگشتان دستم بدجوری پوست پوست شده و میسوزه،خیلی نگرانم،به نظر شما نشانه ی بدی هست و باید دارو را قطع کنم؟متشکرم

    • با سلام
      دوست عزيز نگران نباشيد و مرتبا از مرطوب كننده و ترميم كننده استفاده نماييد و در ويزيت بعد از پزشكتان راهنمايي بخواهيد.
      شاد باشيد

  105. خاطره

    Aug 2nd, 2015

    همزمان با مصرف راکوتان ایا میتوان لیزر کرد برای جاهای حوش روی صورت

    • با سلام
      دوست عزيز كتاب هاي مرجع پوست توصيه به عدم ليزر تا ٦ الي ١٢ ماه بعد از إتمام مصرف آكوتان نموده اند ؛ هرچند اخيراً مطالعاتي در هند در مورد كاهش اين زمان شده ولي توصيه من تاخير حداقل ٦ ماه تا انجام مطالعات دقيق تر مي باشد.
      شاد باشيد

  106. مینا

    Aug 2nd, 2015

    سلام، خسته نباشید، من یک ماه دیگه عروسیم هست، نگرانم که راکوتان شروع کنم ونتونم اپیلاسیون انجام بدم، چه مدت قبل از عروسی بخورم؟ سپاس

    • با سلام
      دوست عزيز توصيه من شروع دارو با تجويز متخصص پوست و تحت نظر وي بعد از مراسم عروسيتان مي باشد.
      شاد باشيد

  107. مریم

    Aug 5th, 2015

    سلام آیا مصرف همزمان آنتی بیوتیک آموکسی کلاو و ایزوترتینوئین مشکلی ایجاد میکنه

    • با سلام
      دوست عزيز مصرف اين دو دارو با همديگر تداخل و عارضه ندارد.
      شاد باشيد

  108. ترنم

    Aug 5th, 2015

    باسلا حدود 1/5 ماه است که روزی 2 عدد روآکوتان و اسپیرو نولاکتون برایم تجویز شده است ولی باز هم صورتم جوش میزند ممکن است راهنمایی ام کنید؟

    • با سلام
      دوست عزيز كاملا طبيعي است ، لطفا صبور باشيد و اجازه دهيد دارو به تدريج اثرات درماني خود را بروز دهد.
      شاد باشيد

  109. مانی

    Aug 19th, 2015

    با سلام
    در طول مصرف روکوتان امکان بوتاکس وجود دارد؟

    • با سلام
      دوست عزيز تزريق بوتاكس در طول درمان با آكوتان مجاز ميباشد.
      شاد باشيد

  110. نسترن

    Aug 22nd, 2015

    سلام خسته نباشید!تازه دارم از قرص اکنوترن استفاده میکنم روزی یدونه میخورم بعد ناهار ولی تو این یه هفته که خوردم حس میکنم جوشام قرمزتر شده و چرکی تر!این طبیعیه یا دیگه نخورم ؟

    • با سلام
      دوست عزیز این مشکل طبیعی است و در متن پست موجود در سایت نیز به آن اشاره شده است.
      شاد باشید

  111. شیما

    Aug 25th, 2015

    سلام خسته نباشید
    من به دلیل جوشهای صورتم یک هفته است که راکوتان 20 روزی یک عدد مصرف میکنم میخواستم ببینم بهترین زمان مصرف چه زمانی هست؟ الان ظهرها 2ساعت بعد غذا مصرف میکنم

    • با سلام
      دوست عزیز توصیه می شود دارو با معده پر و بلافاصله بعد از سنگین ترین وعده غذائی مصرف شود.
      شاد باشید

  112. سوگند

    Aug 29th, 2015

    سلام آقای دکتر…خسته نباشید…من یک هفته و بصورت یک روز در میان با تجویز دکنر در حال مصرف راکوتان هستم…شنیدم برای اصلاح صورت نباید وکس کرد…بند انداختن مشکل ختصی ایجاد نمی کنه؟
    با تشکر

  113. سحرخیزان

    Aug 30th, 2015

    سلام خسته نباشید/خواستم بدونم مصرف اکوتان به صورتی روزی دو عددهمزمان با امپول ب12 هفته ای دوتا خطرناک هست تشکر

  114. yasaman

    Sep 3rd, 2015

    باسلام
    من چهارماه کامل اکنوترن روزی دوعدداستفاده کردم،جوشام بمدت پنج ماه قطع شداماالان دوباره عودکردن خواستم ببینم چرا،وچاره ش چیه?ایاامکانش هست مشکل هورمونی داشته باشم

    • با سلام
      دوست عزیز بنظر ناکافی بودن دوره درمان نیز می تواند دلیل عود باشد.
      شاد باشید

  115. فائزه

    Sep 6th, 2015

    باسلام دختری18 ساله هستم.دکتر برای من اقرص ایزوترتینوئین20میلی گرم تجویز کرده است. درسایت نوشته اید آزمایش بدهید.آیا لازم است آزمایش بدهم؟لطفا اگر میشود تا آخر شب جوابم را بدهید.مننونتان میشوم.

  116. زمان

    Sep 7th, 2015

    سلام اقای دکتر خسته نباشید من از وقتی ازدواج کردم صورتم جوش های زیر وستی زیادی میزنه به دکتر مراجعه کردم کپسول داکسی سایکلین 100 دادند ولی الان پوشت صورتم.خیلی ملتهب شده و دانه های ریز قرمز رنگی زده که میسوزه من چیکار کنم ؟لطفا راهنمایی فرمایید

    • با سلام
      دوست عزیز لطفا به متخصص معالجتان مراجعه نمائید؛ احتمالا داروهای موضعی خود را با روش نادرستی استفاده نموده اید.
      شاد باشید

  117. عاطفه

    Sep 15th, 2015

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من آكنوترن 20 میل استفاده میکنم تازه شروع کردم…میخواستم بدونم اینکه بعد از وعده غذایی کامل باید مصرف بشه بعد از ناهار یا شام فرقی نداره؟ کدوم باشه بهتره؟

    ممنونم

    • با سلام
      دوست عزیز بهتر است با سنگین ترین وعده غذائی مصرف شود.
      شاد باشید

  118. محمد

    Sep 23rd, 2015

    سلام خسته نباشید
    ببخشید میخاستم بپرسم ک قرص رواکوتان با قرص آزیترومایسین تداخل دارویی داره

  119. mona

    Sep 29th, 2015

    سلام اقای دکتر
    جوشهای صورت من خفیف است ولی با گذشت مصرف چند دوره انتی بیوتیک و اسپیرولاکتون همچنان جوش میزنم. متخصص پوست در ایران هفته ای 3 بار قرص راکوتان 20 تجویز کردند(وزنم 50 است) اما در اروپا که ساکن هستم متخصص پوست این قرص و هرروز تجویز کرده و کمتر از این دوز را موثر نمی داند. در حال حاضر هنوز مصرف قرص را شروع نکردم با توجه به اینکه پوست خشکی دارم آیا عوارض این قرص قابل تحمل خواهد بود؟ ضمنا نگرانم بعد شروع مصرف جوشهام بیشتر شده و یا به اکنه های بزرگ تبدیل شود آیا امکانش هست؟

    • با سلام
      دوست عزیز من نیز با مصرف روزانه موافق تر هستم ولی در مورد شما که پوست خشکی دارید بهتر است ماه اول با دوز یک روز درمیان مصرف نموده و ماه دوم دوز را با صلاحدید پزشک معالج خود روزانه نمائید تا هم از تشدید آکنه ها جلوگیری شود و هم خشکی تشدید نشود.
      شاد باشید

  120. ندا

    Oct 8th, 2015

    سلام خسته نباشید خواستم بپرسم درزمان مصرف راکوتان استفاده از اپیلیدی بجای اپیلاسیون مشکلی نداره؟ممنون

    • با سلام
      دوست عزیز پوست شما شکننده تر از قبل است و نیاز به احتیاط حتی در حین اپیلیدی دارد.
      شاد باشید

  121. كیمیا

    Oct 12th, 2015

    آقای دكتر ایا میتوان همزمان با مصرف راكوتان بدنسازی رو ادامه داد البته با استفاده پروتئین، كؤبوهیدرات طبیعی مثل تخم‌مرغ و سیب‌زمینی؟!!!

    • با سلام
      دوست عزیز ورزش های سنگین در حین مصرف دارو گاهی منجر به دردهای عضلانی مفصلی شدید می شود.
      شاد باشید

  122. ستاره

    Oct 16th, 2015

    درود وقت بخیر
    آقای دکتر من روی کمرم جوشاي زیادی میزنم، روی صورتم کمتر،به تازگی روی گردن و سینه هم چندتايي زده،برای اولین بار مصرف ايزوترتينويين ۲۰رو شروع کردم یک روز در میان،میخواستم بدونم واسه جوشاي بدنم موثر هست،وبهترين دوره درمان چه مدت هست؟
    سپاسگذارم

    • با سلام
      دوست عزیز داروی ایزوترتینوئین بر آکنه های تنه نیز موثر است؛ طول درمان بسته به وزن بدن شما و تشخیص پزشک معالجتان دارد.
      شاد باشید

  123. فریال

    Oct 19th, 2015

    خسته نباشید..قرص دکوتان با سیپروهپتادین تداخل داره؟

  124. kosar hasanpoor

    Oct 24th, 2015

    سلام آقای دکتر، من 27سال دارم چربی پوستم خیلی زیاده و منافذ باز پوستم هم زیاده، مدت یازده ماهه زایمان کردم، صورتم قبلا جوشهای چرکی زیادی میزد اما الان متورم میشه و دردناکه وچرک نداره، میخواستم بدونم داروهای ایزو ترتینویین برای من جواب میده؟؟ جای جوشهای قبلی صورتم بصورت لکه های قهوه ای تیره رو صورتم مونده، برای از بین بردن دائمی لکه ها چه روشی پیشنهاد میدین؟؟
    ممنون از لطفتون

    • با سلام
      دوست عزیز جهت تجویز دارو و توصیه درمانی حتما نیاز به مراجعه حضوری به متخصص پوست دارید.
      شاد باشید

  125. مریم

    Oct 24th, 2015

    با سلام وعرض ادب واحترام خدمت آقای دکتر کریمی راد بابت سایت واطلاعات پر باری که در اختیار مراجعین خود قرار داده اید از شما بسیار سپاسگزارم برای جنابعالي از خداوند سلامتی وطول عمر وتوفیق روز افزون خواستارم

  126. فاطمه

    Oct 26th, 2015

    با سلام خدمت آقای دکتر
    من دوماه هس راکوتان ( ایزوترتینویین20)مصرف کردم و برای ماه سوم راکوتان گیرم نیومد و ا.کنوترن خریداری کردم یکم نگرانم چون از لحاظ قیمتی حدود 30هزارتومن تفاوت دارند آیا ممکنه اثر کمتری بذاره؟
    الان سرماهم خوردم و پزشک اریترومایسین نوشته مغایرتی نداره با ایزوترتینویین؟

    • با سلام
      دوست عزیز نگرانی شما بی مورد است؛ مصرف اریترومایسین در این مدت بلامانع است ولی اگر سرماخوردگی شما شدید است بهتر است مدتی مصرف آکوتان متوقف شود و بعد از بهبودی مجددا آغاز شود.
      شاد باشید

  127. سارا

    Nov 29th, 2015

    سلام آقای دکتر از موقعه ای که قرص ایزوترتینوئین 20 میخورم صورتم خشک میشه و پوسته پوسته و روی گونه هام قرمز شده 2 هفتست دارم میخورم، موردی نداره این طور شدم؟

    • با سلام
      دوست عزیز این عارضه شایع و بی خطر است و در مراجعه بعدی به متخصص معالجتان در صورت نیاز جهت درمان آن دارو تجویز می شود.
      شاد باشید

  128. مهتاب

    Dec 28th, 2015

    با سلام چند سالیه از قرصهای مولتی ویتامین و مینرال استفاده میکنم و دو سالیه که انزیمهای کبدم از حداکثر نرمال هم چند تایی بالاتره ایا دلیلش مصرف مکملهاست ممنون

    • با سلام
      دوست عزیز هرچند مصرف طولانی ویتامین ها مضرر است ولی به جز مکمل های بدن سازی و یا دوز بالای ویتامین مصرفی در شرایط عادی بعید است مصرف دوز معمول ویتامین ها عامل مشکل شما باشد. ولی بهتر است از متخصصین داخلی جویا شوید
      شاد باشید

  129. مهران

    Dec 30th, 2015

    سلام اقای دکتر خسته نباشی من الان نزدیک دوماه دارم راکوتان میخورم چربی وجوش صورتم خوب شده.ولی الان خشکی لبام داره منو کلافه میکنه
    یه ماه فقط وازلین زدم اما باز پوسته پوسته میشد بی فایده بود الان چند روزی دارم پوماد چشمی ویتامین أ استفاده میکنم یه کم بهتر نصبت به وازلین.وقتی غذای ترش یا شور میخورم لبام قرمز وحساس میشه به طوری که احساس خیلی بدی بهم دست میده تورو خدا راهنمای کنید چیکار کنم.واینکه واسه چشمام که تازگی خشک شده میشه این پومادو بزنم با تشکر از سایت خوبتان

    • با سلام
      دوست عزیز بهتر است برای مدتی دوز دارو کاهش یابد و بعد از رفع این مشکلات دوباره به دوز قبل بازگشت؛ از قطره اشک مصنوعی یا پماد استریل چشمی استفاده نمائید.
      شاد باشید

  130. مصطفی

    Dec 31st, 2015

    با عرض سلام و خسته نباشید
    خاستم بپرسم مصرف راکوتان به همراه مداسین حساسیت دارویی به وجود نمیاره

    • با سلام
      دوست عزیز ممنوعیتی ذکر نشده ولی لازم است پزشکان معالجتان از مصرف همزمان آنها مطلع باشند.
      شاد باشید

  131. سارا

    Jan 3rd, 2016

    سلام آقای دکتر من تقریبا 7 ماهی هس صورتم جوش میزنه اوایل خیلی شدید بودن جوشای کیستی و ملتهب رفتم دکتر برام آکنوسان تجویز کرد تقریبا 4 ماه مصرف کردم صورتم خوب شد بعد آکنوسان رو قطع کرد از قرصای murad که قهوه ای و بد بو هم هستن تجویز کردن یک روز در میان با اکنوسان گفتن استفاده کنم بعد حالا قرص murad رو دو بار در روز گفتن استفاده کنم و آکنوسان رو قطع کردن . حالا دوباره صورتم شروع کرده به جوش زدن انواع اقسام کرم های خارجی استفاده میکنم ولی ….! الان هم کرم ketrelبرام تجویز کردن و دوباره قرص آکنوسان . گفتن یه روز در میان از این دو قرص استفاده کن . چون ازمایش هم دادم Alp: 375 شده که قبلا نرمال بود , به همین خاطر قرص murad رو کم کرد . حالا میخوام ببینم من که این همه از این قرصا استفاده کردم ضرری برام نداشته باشه ؟؟ چه راهی برام پیشنهاد میکنین ؟

    • با سلام
      دوست عزیز به نظر من بهتر است قبل از شروع داروهای تجاری که اثربخشی آنها ثابت نشده است دوره درمانی ایزوترتینوئین تکمیل شود.
      شاد باشید

  132. سعاد

    Jan 5th, 2016

    سلام آقای دکتر من باره سومه دارم پیام میزارم تورو خدا جوابمو بدین. من 5 ساله جوش میزنم که دردناکن کله صورتم کمرم. مصرف 500 تا آنتی بیوتیک طبق تجویز پزشک و انواع داروهای موضعی حتی ترتینوئین بی اثر بود تادکتر روآکوتان رو برام تجویز کرد .الان 1 ماهه دارم میخورم اما هیچ نعو تغییری ندیدم. فقط صورتم پوسته شده همین ودیگه هیچی جوشام مثه قبل میزنه دردناکه همونطور زیرشون خونه.خیلی دردناکن که اصلا نمیتونم بهشون دست بزنم. قبل شروع قرص آزمایش دادم که آنزیما کبدیم بالابود یکی 38 و یکی 41 دکتر گفت زیاد محسوس نیست و با آزمایشا ماهانه کمترلش میکنیم. عادت ماهانم منظمه. اما موهای زائد دارم دوتادونه زیر چونم و باقی روی بدنم که کمن در حده چنددونه. دکتر گفت عادتت منظمه مشکلی نداری طبیعیه. دکتر من روحیمو حسابی یاختم 26 سالمه .اصلا نمیتونم تو آینه نگاه کنم.قبلا همه از زیباییم میگفتن اما حالا حالم بهم میخوره تو آینه نگاه کنم. صورتم شده پر از لک و جوش. خیلی خودمو باختم . اعتماد بنفسم شدید اومده پایین. کمکم کنین. کی من خوب میشم دکتر گفته تا 6 ماه روزی 1 عدد باید بخورم .اما این 1 ماهه بدترم شدم بهتر نشدم.خواهش میکنم جوابمو بدین

    • با سلام
      دوست عزیز با عرض پوزش، حجم بالای سوالات مطرح شده در سایت امکان پاسخگوئی سریع را از من گرفته است؛ تشدید ضایعات در ماه اول طبیعی است و توصیه من صبر و مراجعه ماهیانه به پزشک معالجتان می باشد.
      شاد باشید

  133. منا

    Jan 5th, 2016

    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    من حدود ۶ماه است که از قرص روآکوتان استفاده میکنم
    بعد یک مدت قطع کردم و دوباره جوش زدم
    الان دوباره مصرف قرص رو شروع کردم به نظرشما تا چه مدت باید ازش استفاده کنم
    اخه خیلی نگران عوارضش هستم

    • با سلام
      دوست عزیز طول درمان و دوز دارو توسط متخصص معالجتان تعیین می شود.
      شاد باشید

  134. الناز

    Jan 5th, 2016

    سلام اقای دکتر میشه بهترین حدفاصل بارداری پس از قظع دکوتان به من بگید؟دکتر زنان بهم گفته 6 ماه فاصله بهتره.من 24 سالمه الان 4 ماه از قطع دکوتان میگذره و بعد از مصرف قرص fbs خونم بالا رفته ایا به خاطر دکوتان هست؟ تا چه مدت بعد fbs نرمال میشه؟مرسی

    • با سلام
      دوست عزیز فاصله ذکر شده در مراجع موجود پوست یکماه است ولی من به بیمارانم سه ماه فاصله را توصیه می نمایم. قاعدتا این دارو تغییری بر قند ناشتا ایجاد نمی کند.
      شاد باشید

  135. یلدا

    Jan 7th, 2016

    سلام.دختری 18ساله هستم از کالاس پنجم جوش دراوردم.پارسال رفتم دکتر وحدود دوماه رواکوتان ویک ماه ازیترومایسین مصرف کردم.تا یک سال خوب بودم اما بعد یکسال دوباره جوش دراوردم ویه ماه دیگه رواکوتان مصرف کردم اما بعد دوسه ماه دوباره جوش دراوردم.میخواستم بدونم ایا لازمه دوباره درمان رو شروع کنم؟

    • با سلام
      دوست عزیز لطفا با کسب اجازه از متخصص معالجتان و تحت نظر وی دوره درمانی خود را کامل نمائید تا احتمال عود کاهش یابد.
      شاد باشید

  136. Shaghayegh

    Jan 7th, 2016

    سلام دکتر خسته نباشید … من دختری هستم ۱۸ ساله وزنمم ۵۸ هست … از سه سال پیش شروع کردم جوش زدن اولش خیلی خفیف بود و بیشتر جوشای سرسیاه داشتم ولی از پارسال شروع کردم جوشای چرکی زدن و دیگه حای حوش ها هم نرفت … با دکتر متخصص پوستم ک صحبت کردم برام قرص اکوتان تجویز کرد … الان تقریبا ۱۰ روزه که روزی ۲ عدد مصرف میکنم … بعد ایشون ب من گفتن ک باید تا اخر دوره ی درمان ۳۶۰ تا باید مصرف کنم … من از تاثیر فوق العادش واقعا شکی ندارم چون اجیمم چند سال پیش همینو واسه جوشاش خورد و کاملا خوب شد ولی خب از عوارضش یه کوچولو میترسم .. به خصوص اینکه از وقتی شروع کردم ب مصرفش موهام بیشتر میریزه … راهی وجود نداره ک ریزششو کمتر کنم؟؟ ایا کوتاه کردن موهام تاثیری رو ریزشش داره؟؟
    ببخشید طولانی شد … ممنون میشم جواب بدید…شب خوش


  • دانلود بروشور

    Notice: Medicine is an ever-changing science. As new research and clinical experience broaden our knowledge, changes in treatment and drug therapy are required. We checked with sources believed to be reliable in their efforts to provide information that is complete and generally in accord with the standards accepted at the time of publication. However, in view of the possibility of changes in medical sciences, we don't believe that all the information contained herein is in all aspect accurate or complete. Readers are encouraged to confirm the information contained herein with our consulters and other reliable sources.